Overløbsbygværker har til formål at aflaste opspædet spildevand fra fælleskloaksystemet til nærmeste recipient for at undgå overbelastning af kloaksystem og renseanlæg under regn. Overløbsbygværkerne er i mange tilfælde indbygget i selve kloakbrøndskonstruktionen og er derfor ikke synlige. Udløbsvandet fra overløbsbygværkerne er af hygiejniske, æstetiske, hydrauliske og stofmæssige grunde ikke ønskeligt i recipienterne.
Generelt er overløbsbygværker placeret i fælleskloakerede oplande eller i forbindelse med indløbsbygværkerne på renseanlæggene. I tilknytning til overløbsbygværkerne etableres ofte sparebassiner, hvortil vandet kan aflastes, når kloaksystemet bliver overbelastet under regn. Herved reduceres antallet af aflastninger fra overløbsbygværkerne direkte til recipienterne, og hermed reduceres også stofudledningen til recipienterne.
Sparebassiner har til formål at opsamle og tilbageholde opspædet spildevand. De etableres både som interne bassiner til opmagasinering uden mulighed for overløb samt som traditionelle bassiner med overløbsmulighed. Udformningsmæssigt opdeles bassinerne typisk i lukkede bassiner (rørbassiner eller betonbygværker) og åbne bassiner (jordbassiner). Sparebassiner, som er placeret i bynære områder, bør af sundhedsmæssige, hygiejniske og æstetiske grunde ikke være udformet som åbne bassiner, og åbne sparebassiner skal af samme årsager være indhegnet.
Sparebassiner etableres udelukkende, hvor det økonomisk er mere fordelagtigt at etablere bassin ift. separering af oplandet, eller hvor der i forhold til kloaksaneringsplanen går lang tid, før et givent område er separeret, og det derfor af hensyn til recipienttilstanden er nødvendigt med et sparebassin inden.
Følgende krav og retningslinjer ligger til grund for de fremtidige handleplaner for overløbsbygværker og sparebassiner i Holstebro Kommune:
I overensstemmelse med det grundlæggende princip om anvendelse af BAT og for at forebygge og forhindre uæstetiske og uhygiejniske forhold i recipienten, skal overløbsbygværker være forsynet med rist og skumbræt. Riste etableres med mellemrum på højst 10 mm, men kan accepteres op til 20 mm og skal vedligeholdes mindst én gang om året. Ved store overløbsbygværker med overløb til sårbare recipienter bør etableres finrist med automatisk fjernelse af ristegods. Dette vurderes konkret af miljømyndigheden.
Overløbsbygværker skal på sigt nedlægges som følge af separering. Nedlæggelsen skal ske, når oplandet er fuldt separeret.
Anvendes åbne jordbassiner som sparebassiner skal der opsættes hegn og de skal placeres uden for bymæssig bebyggelse.
Der skal årligt indberettes aflastede mængder til Holstebro Kommune. Overløbsbygværker, der aflaster til vandløb, hvor der er hydrauliske problemer eller risiko for sådanne, skal som udgangspunkt have sparebassin med en overløbshyppighed på maksimalt én gang hvert 5. år. Kravet fastsættes på baggrund af en konkret vurdering af recipientens følsomhed.
Overløbet fra bygværk/sparebassin til recipient skal så vidt muligt neddrosles til naturlig afstrømning, og ved recipienter, der er hydraulisk overbelastede, kan kravet skærpes.
Status
Gennem sidste planperiode er der gennemført en række tiltag for at reducere udledningen fra overløbsbygværker. Der er knapt 40 overløbsbygværker og pumpestationer, som kan aflaste spildevand. Der er i alt blevet nedlagt 12 overløbsbygværker som følge af separeringer i oplandet.
Plan
Det er Holstebro Kommunes overordnede mål at minimere udledningen fra overløbsbygværkerne på to måder: separering eller forbedret rensning med foranstaltninger som rist, skumbræt, sparebassiner m.v.
Som udgangspunkt vil der i planperioden blive separeret en del områder. Der er endvidere planlagt videreførsel af overvågning af aflastninger på udvalgte overløbsbygværker, så der opnås et bedre kendskab til det reelle antal aflastninger, varighed samt aflastningsmængde. Her er prioriteret de bygværker, som ikke umiddelbart står for at skulle nedlægges som følge af separering. Den prioriterede indsats i sidste planperiode resulterede i en handleplan, som fortsættes i denne planperiode jf. bilag 9.